5 tips til hvordan kvinder vælger parfume

Parfumemarkedet er stort og der kommer hele tiden nye parfumer til. Markedsføringen af parfumerne er hos nogle mærker i millionklassen og den foregår i magasinerne, dekoration i butikkerne og sågar i tv. Hver parfume har hver sin historie og hver sin egen unikke duft.

Parfumens historie

perfume-293865_1920Parfumen har altid været en del af en luksus, som ikke alle havde råd til i gamle dage. Man forbandt den med de højtstående og magtklassen. I det gamle Egypten anvendte man duftolier og -salver i forbindelse med ritualerne omkring store faraoers balsamering, mumificering og begravelse. De fik også duftene med i graven som tegn på deres storhedstid og deres statussymbol.

Omkring 5000 år senere end ovenstående, blev Jesus født og kristendommen opstod. De tre gaver fra de vise mænd var guld, røgelse og myrra. Duftene udgjorde tre fjerdedele af gaverne og var med til at give Jesus sit statussymbol.
Derudover kom Hollywood og filmstjernen, modellen og rollemodellen i senere tid. Marilyn Monroe gjorde fx. Chanel No. 5 udødelig og verdenskendt.

Forførelse og magt

mothers-day-642471_1280Som nævnt har parfume altid været en vigtig del i de højere lag og for at kunne vise ens magt og position i samfundet. Det er det stadigvæk den dag i dag og et andet element er også forførelsen.

Forførelse og begær er i mange år blevet understreget med parfume. Parfumens forførelse som kvinden sprayer på, inden hun skal møde en mand. For at gå tilbage til Marilyn Monroe, udødeliggjorde hun Chanel No. 5 med citatet:

What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5 of course.

Dette lille korte citat er et af de mest kendte i verden og emmer af seksuelle undertoner og forførelse.

I reklamerne for nye parfumer bliver duften også tit beskrevet som ”sensuel”, ”forførende”, ”sexet”, etc. Det har selvfølgelig også noget at gøre med de duftnoter, der er i, men det er en klar markedsføring at bruge disse ord for at lokke kvinder til at købe en bestemt parfume.

I 1977 blev en af verdens mest kendte parfumer lanceret, nemlig ”Opium” fra Yves Saint Laurent. Den blev en kæmpe succes og blev markedsført som værende sensuel og forførende med de stærke orientalske duftnoter og det provokerende navn, der gav associationer til narkotisk beruselse. Kvinderne var vilde med det og den er stadig én af verdens mest solgte parfumer.

Forskelligheder fra kvinde til kvinde

Kvinder vælger deres parfumer forskelligt og de fleste har en yndlingsduft, de bliver ved med at vende tilbage til.
Dufte har forskellige egenskaber og udtryk, men de skaber også minder. For mange er bestemte dufte et minde om en oplevelse, de har haft; en kæreste, ens barndom, ens mormor, etc. Det er dét dufte kan, og derfor spejler vi os også ekstremt meget i dem, mere end vi måske vil erkende.

Dufttyper hørende til bestemte kvindetyper

Krydrede dufte

Dybe, sensuelle, forførende noter fra varme, orientalske krydderier som eksempelvis musk, safran, anis og træsorter.
Disse dufte er typisk den selvsikre kvinde, karrierekvinden, den sensuelle kvinde og ikke mindst den varme kvinde.

Pudrede dufte

Bløde, ultra feminine, romantiske noter fra milde blomster som jasmin, roser, violer i sammenhørighed med vanilje eller søde frugter.
Disse dufte er typisk den romantiske kvinde, den blomsterelskende kvinde, den helt almindelige kvinde, den diskrete kvinde.

Grønne dufte

Friske, lækre noter bygget op på citrusfrugter som citron, lime, grapefrugt, mandarin i samhørighed med noter fra blade, græs, grøn te og friske urter.
Disse dufte er typisk den glade, livlige kvinde, sportskvinden eller til alle kvinder som tit vælger denne om sommeren, da den er meget let i det.

Blomstrede dufte

Blomsternoter som roser, lavendel, jasmin og orkidé da det er blomsternoter, der er stærke nok til at stå alene i en duft. Man fokuserer mere på den enkelte duft her.
Disse dufte er typisk den lidt ældre kvinde eller kvinden der elsker blomster.

Rene dufte

Er helt rene og klare i sit udtryk og dufter typisk kun af én ting. Minder tit om regn, havluft eller nyvasket sengetøj. Noterne er tit jasmin, hyacinter, gardenia, hvide roser og liljer.
Disse dufte er typisk den naturlige kvinde, som foretrækker enkelthed, til den økologibevidste kvinde, til kvinden med den sarte næse og generelt alle kvinder, da mange forelsker sig i den her type og bruger den som alternativ til mere højtråbende dufte.

Disse dufttyper er rigtige nok, men hvem der køber duften er baseret ud fra min helt egen oplevelse og hvad mærkerne meget tit brander deres forskellige parfumer på.

perfume-420174_1920

Parfume er selvfølgelig en personlig ting og man bestemmer selv, hvad man synes, der passer til en. Der er noter, som de fleste oplever, de skal holde sig fra, da de simpelthen dufter forkert på deres hud. Dette er også individuelt og har noget at gøre med Ph-værdien i ens egen hud.

perfume-893475_1920Kvinder vælger også tit efter popularitet af en duft, nogle ubevidste og andre bevidste. Det er her mærkernes markedsføring virkelig bliver vigtig, da det kan gøre en kæmpe forskel på, hvor meget opmærksomhed den får og dermed succes.

One comment

Skriv et svar